Tags

, ,

Tegenwoordig is de spijkerbroek niet meer uit het modebeeld weg te denken. In allerlei varianten verschijnen ze al jaren in het straatbeeld: skinny, straight, flared of jeans in knalkleuren.

Toch is dit niet altijd zo geweest. In het Westen werden jeans vanaf de jaren zestig echt populair. In de communistische landen was dit echter anders. Jeans waren een gevoelig punt in de DDR. Volgens Rebecca Menzel werd de veramerikaniseerde popcultuur van het Westen in het officiële discours van de DDR voorgesteld als decadent en zelfs fascistisch genoemd. Jeans waren een significant onderdeel van deze cultuur. Maar deze westelijke cultuur werd via westelijke media ook in de DDR overgebracht, hoewel het officiële Institut für Bekleidungskultur in 1952 een statement maakte dat het instituut ‘frei ist von Einflüssen der amerikansichen Unkultur.’ Pas in 1968 werden jeans onder initiatief van Walter Ulbricht voor het eerst in de DDR verkocht toen de eerste jeugdmodewinkels opgericht werden. De jeans waren geïmporteerd uit Hongarije. Het bedrijf liep aanvankelijk onder de naam “Cottinohosen” om iedere verdenking van ideologische tegenstellingen tegen te gaan. Toch waren jeans beslist niet bijzonder populair in de DDR, ondanks de speciale betekenis ervan. Net zoals de meeste socialistische kleding waren DDR-spijkerbroeken lelijk, onflatteus en slecht van kwaliteit. Geen wonder dat ze niet terug te vinden waren in het meest vooraanstaande modetijdschrift van het land: lelijke kleding trekt geen modeliefhebbers aan.

Advertenties