Tags

, , , ,

Sibylles belangrijkste onderdeel was mode: het stond vol met modereportages. Die toonden niet alleen kleding uit de DDR, maar uit alle hoeken van de wereld, ondanks de pogingen van de SED om een communistisch utopia te creëren. Het betrof niet alleen socialistische en communistische kleding: behalve kleding uit Oostblok-landen werd er ook kleding uit Engeland, Frankrijk, Italië en Zweden getoond. De modereportages van het blad zagen er in alle jaren prachtig uit. De redactie kon dat voor elkaar krijgen omdat zij contacten hadden met de modeacademie. Vaak werden er prototypen van kledingstukken gebruikt, die niet in de winkel te koop waren. De lezeres werd in het blad ook aangemoedigd om haar eigen kledingstijl te laten inspireren door het buitenland. In 1965 stond er een modereportage in het tijdschrift met de titel ‘Original und Kopie’ waarbij de redactie haar lezeressen aanmoedigde om zich net zo te kleden als internationale filmsterren. De redactie nam geen enkele vrouw uit de DDR als voorbeeld, maar alleen Westerse filmsterren als Sophia Loren, Audrey Hepburn, Brigitte Bardot en Marlene Dietrich.

Marlene Dietrich

Filmiconen waren niet de enige inspiratiebron voor kledingstijl. Stitziel stelt in zijn boek Fashioning Socialism dat mode een veel te internationaal fenomeen was om dit van invloeden van buitenaf te isoleren. Dat blijkt te kloppen: veel kleding uit de DDR leek erg op de kleding uit het buitenland (met name het westen) en het blad toonde ook buitenlandse kleding. In 1957 stond er bijvoorbeeld een reportage in het blad met als titel: ‘In Paris geblitzt.’

Christian Dior, een invloedrijke Franse designer, introduceerde in 1947 zijn beroemde New Look, waarbij de nadruk op het zandloperfiguur werd gelegd. Zijn kleding had geprononceerde schouders en heupen en een ingesnoerde wespentaille. Vaak was de rok of jurk erg wijd, met een petticoat eronder.

De New Look van Dior

Deze look werd wereldwijd bekend en had volgens Charlotte Seeling grote invloed op het modebeeld tot in de jaren vijftig. Dat lijkt te kloppen, want de Britse Vogue uit 1956 toont allerlei kleding die geïnspireerd lijkt op de New Look. Ook in Sibylle was dit modebeeld terug te vinden: op de tweede pagina van de reportage stond een jurk die het schoolvoorbeeld was van deze trend: een ingesnoerde taille, een prachtige wijde rok tot iets over de knie en duidelijk aanwezige schouders. De overige kleding die getoond werd in de “in Paris geblitzt’-modereportage leek ook erg op Diors New Look met ingesnoerde tailles en een duidelijk aanwezig zandloperfiguur. Ook de mode die geshowd werd op het internationale modecongres in Moskou leek geïnspireerd op Diors silhouet: ook daar legde de mode het accent op het zandloperfiguur. Zie voor voorbeelden de plaatjes.

Sibylle, 1957

Langzaam doofde ook in de DDR de aantrekkingskracht van de New Look uit, en maakte plaats voor een ander modebeeld: dat van de sixties. Daarover later meer.

Advertenties