Tags

, , ,

In de jaren ’60 veranderde het westerse modebeeld flink. De Parijse mode oogde relaxter, minder ingesnoerd. Het silhouet was rechter en de stoffen waren minder stijf. In Engeland ontwierp Mary Quant de minirok, die in Engeland en ver daarbuiten populair werd. Quants ontwerpen waren speels en hadden vaak een print. Ook werd de jeugdcultuur steeds belangrijker.

Mary Quants ontwerpen


In de DDR volgde men de westerse mode op de voet. De redactie van het vooraanstaande modeblad Sibylle omschreef het nieuwe modebeeld als volgt: ‘Die Stoffe sind nicht mehr so stark strukturiert und erhaben, sonder glatter und flacher, in der Tendenz mehr zum Tuch übergehend.’ De stoffen volgden dus meer het lichaam, wat ook terug was te zien in de ontwerpen. De kleding viel rechter: het zandloperfiguur werd veel minder geaccentueerd omdat de mode nu slechts licht getailleerd was. De kleding oogde ook meer casual doordat kragen ontbraken. Dior bleef nog wel populair en vernieuwend: ‘Er sprüht vor Ideen, vor allem was neue Materialien und Materialverbindungen. […] Oft sind die Kleider ärmel- und kragenlos.’ Ook de ontwerpen van het Franse modehuis Lanvin sloot aan bij de verjongende trend. De redactie van Sibylle beoordeelde de kleding als elegant en omschreef dit als volgt: ‘ […] dessen Kollektionen durch damenhafte Eleganz immer bestachen, verjüngte sich in dieser Saison öffensichtlich.’  In de jaren zestig oogde de kleding in de DDR ook jeugdiger. In 1960 toonde Sibylle bijvoorbeeld een ‘jugendliche Bolero’, een ‘sportliche Klubjacke’ gecombineerd met een ‘mädchenhaft-schlichte Bluse’.  De mode was dus sportief, meisjesachtig en jeugdig. Net als in het westen.

Mode in Sibylle

Advertenties