Tags

, , , ,

Eén van de meest bekende modesilhouetten is dat van de New Look.  Bij deze look werd sterk de nadruk op het zandloperfiguur gelegd. De kleding had geprononceerde schouders en heupen en een ingesnoerde wespentaille. Vaak was de rok of jurk erg wijd, met een petticoat eronder. Meters stof werden gebruikt om de rok mooi uit te laten waaieren. De look ademde luxe uit en was niet bepaald praktisch voor de werkende vrouw. Het is één van de meest bekende en invloedrijke looks aller tijden. De New Look van Dior is al decennia lang een inspiratiebron voor ontwerpers en modeliefhebbers.

De New Look in 1947

Toch was niet iedereen in het begin onverdeeld enthousiast over dit modebeeld. Toen de Franse ontwerper Christian Dior in 1947 zijn beroemde New Look introduceerde, kwam er een golf van kritiek. Sommigen spraken schande van de rokken en de meters schaarse stof die werden gebruikt. Na de oorlog was de economie immers nog niet meteen op peil en goederen waren nog schaars. Desondanks verstomde de kritiek snel en werd de extravagante look enorm populair, waarschijnlijk juist deels omdat deze luxe uitademde. In de oorlog was de kleding nogal sober en vrouwen waren toe aan iets moois. Aangezien de economie redelijk snel aantrok (oa door het Marshall Plan) verstomde de kritiek snel in het westen, maar in het Oostblok niet. De planeconomie functioneerde lang niet zo goed als de kapitalistische economie (al wilden de leiders van de DDR en de Sovjet Unie daar niets van horen). In de DDR wilde de SED eigenlijk geen maxi-mode vanwege de schaarse stoffen, maar desondanks werd de New Look daar ook populair. Tijdschriften als Sibylle en PRAMO toonden kleding die erop geïnspireerd was, en ook in Polen en op de modeweek in Moskou werd het silhouet geshowd. De westerse invloed kon toch niet worden uitgebannen.

Nu is het silhouet nog steeds ontzettend populair, getuige de onderstaande foto’s. In 2011 werd er op de catwalk nog een hommage aan de oude meester getoond en ook in de Vogue verschijnt de New Look regelmatig. Vandaag de dag is het huis van Dior nog steeds één van de meest invloedrijke modehuizen. Ik ben benieuwd hoeveel New Looks er nog gecreeërd gaan worden.

De New Look in de Koreaanse Vogue, 2010

Dior’s New Look in 1947 en de interpretatie van John Galliano in 2008

Advertenties