Tags

, , , , , , , , , ,

Overvolle kledingkasten, welke vrouw kent het probleem niet? Doorgaans zijn daar 2 oplossingen voor. De eerste is je kledingkast uitmesten en een hoop in de Zak van Max doen. De tweede oplossing is simpelweg een nieuwe kledingkast kopen.

Vroeger was dit echter niet zo. In de middeleeuwen gebruikte men doorgaans een kledingkist om hun kledij in op te bergen. Stof was duur en kostte veel tijd om te bewerken, dus meestal hadden mensen niet zoveel kleding (uitgezonderd de rijken).

Kledingkist (ca. 1750-1850)

In de 18e eeuw werd het kabinet een belangrijk onderdeel van de slaapkamer of kleedkamer. Een antiek kabinet werd bijna altijd van eiken of mahonie gemaakt. Het antiek kabinet was een tussenvorm naar de hedendaagse klerenkast met onder een lade en erboven een hoog gedeelte om kleding op te hangen. Deze kast verscheen voor het eerst rond 1800. In de 19e eeuw werd de keuze tussen een linnenkast of een klerenkast bepaald  door de manier waarop mensen over hun kleding dachten. Voordat de klerenhanger werd uitgevonden, moesten kleren aan een haak opgehangen worden die ze uit model trok als de kleding lang niet gedragen werd. Iemand die om zijn kleren gaf, maar van plan was ze een tijdje niet te dragen vouwde ze op en legde ze in een linnenkast.

Witgeschilderd, antiek kabinet

In de huidige consumptiemaatschappij (ontstaan vanaf ongeveer de jaren ’60) rijdt men gewoon naar IKEA voor een nieuwe kledingkast. Ik betwijfel of het ouderwetse kabinet genoeg zou zijn voor alle kleding in huis: ik denk het niet. (In elk geval zou mijn garderobe er niet inpassen). Tenslotte heeft men nu ook veel meer kleding, o.a. door de opkomst van H&M en consorten, plus meer geld te besteden.

De échte modeliefhebbers gaan nog een stapje verder en bouwen gewoon hun eigen walk-in-closet. Een prachtig voorbeeld hiervan vind ik de fashion room van Tess van Fifties Darling. Alle kleding, schoenen, jassen en accessoires staan mooi uitgestald, zodat je precies kunt zien wat je hebt.

Tess’ fashionroom

Every girl’s dream, isn’t it? In mijn eigen studiootje past helaas zoiets niet, al moet ik wel bekennen dat m’n eigen kledingkasten ook werkelijk bomvol zitten. Maar bij de collectie van Tess haal ik het bij lange na niet. Tot die tijd kan ik blijven dromen.

Een gedeelte van m’n eigen kledingkast en schoenencollectie


.

