Tags
Annie Leibovitz, Franse Revolutie, geschiedenis, Kirsten Dunst, Marie-Antoinette, Mode, Robbespierre, schoenen, Sofia Coppola, Versailles, Vogue
De Franse koningin Marie-Antoinette (1755-1793) stond bekend als groot modeliefhebster.
Marie-Antoinette werd geboren uit de verbintenis tussen Maria Theresia van Oostenrijk en Frans I van het Heilige Roomse Rijk. In 1770 werd ze uitgehuwelijkt aan de Franse dauphin (troonopvolger), de latere koning Lodewijk XVI. Toen in 1789 de Franse Revolutie uitbrak, ondernam de koninklijke familie nog een vluchtpoging, maar in Varennes werden zij alsnog gesnapt. Tijdens deze revolutie werd de Eerste Franse Republiek opgericht en de monarchie omvergeworpen. In 1793 werden zowel Marie-Antoinette als haar echtgenoot terechtgesteld onder de terreur van Robbespierre.
Als dauphine en koningin werd zij geacht de trends in de mode aan te geven. Marie-Antoinette had hoge kapsels, een enorme collectie schoenen en enorm hoge rekeningen (ze stond ook bekend als Madame Déficit- Mevrouw Staatsschuld) omdat ze zoveel uitgaf aan kleding en accessoires. Aangezien Frankrijk bijna bankroet was, wekte dit ergernis op.
Schoenencollectie en jurk (ca 1780) van Marie-Antoinette.
Tot op de dag van vandaag is de Franse koningin een inspiratiebron voor regisseurs en fotografen. Voor Wildfox Couture is in 2011 bijvoorbeeld onderstaande reportage geschoten. “Let them eat cake” zou de -inmiddels beroemde- reactie van de koningin zijn geweest op het feit dat het volk boos was omdat brood onbetaalbaar was geworden. Dit citaat is in onderstaande reportage gebruikt. (Overigens klopt het citaat niet.)
De regisseuse Sofia Coppola maakte in 2006 een film over Marie-Antoinette met Kirsten Dunst in de hoofdrol. De modeliefhebber kan zich verlekkeren aan alle prachtige kleding en kapsels in deze film.
Ter ere van de film maakte topfotografe Annie Leibovitz in 2006 een reportage met Kirsten Dunst in de hoofdrol voor het septembernummer van Vogue. De foto´s werden geschoten in Versailles, het oude paleis waar Marie-Antoinette gewoond had. Leibovitz verbeeldde met haar reportage het leven van Marie-Antoinette. Hieronder een aantal foto’s uit de shoot.
Vogue Cover
Het moment dat Marie-Antoinette overstapt van de Oostenrijkse koets naar de Franse koets om haar nieuwe leven in Frankrijk tegemoet te gaan
Feesten in Versailles
De koningin als stijlicoon
Marie-Antoinette in gevangenschap, de laatste jaren van haar leven
Nogmaals de schoenen van Marie-Antoinette, maar met een grapje van de regisseuse: tussen de hakjes ligt een paar All-Stars.
Ook als stijlicoon blijft Marie-Antoinette al eeuwenlang inspireren: in 2007 inspireerde John Galliano voor Dior zijn collectie op haar.
Ik ben benieuwd hoeveel ontwerpers en fotografen de fashion queen nog zal inspireren. Want soms is decadentie best leuk… in elk geval brengt het leven in de brouwerij.
Pingback: Geschiedenis als inspiratiebron « Fashionhisto
Jules Vismale gezegd:
Marie Antoinette vermoedde tijdens haar troonbestijging, zij leidde een koninklijk leven dat als een sprookje begon maar later in een vreselijk drama eindigde, vast niet dat Maximilien Robespierre (die zij samen met haar man Lodewijk XVI ooit ontmoette) één van haar grootste vijanden zou worden en beiden hebben kardinaal Rohan, die de kinderen van de koningin doopte en het slachtoffer werd van aan kostbaar halssnoer, goed gekend. Hoewel hij niet meedeed aan het onrechtvaardige proces tegen Marie Antoinette in 1793 waarin de koningin ter dood werd veroordeeld (Robespierre wilde de schoonzus van Marie Antoinette, Madame Elisabeth, wel sparen) ging het hem te ver dat Jacques Hébert, één van zijn vroegere medestanders, haar zoontje Lodewijk XVII onder druk te zetten om zijn moeder van incest te beschuldigen! Toen Robespierre op een terras zat, tijdens het proces van Marie Antoinette voor het Revolutionary Tribunal, verkondigde hij tegen zijn vrienden: “Die Hébert is een dwaze idioot die het al erg genoeg maakt door Marie Antoinette als een Messalina af te schilderen, in plaats haar tot een Agrippina te maken!” Later zou Robespierre ervoor zorgen dat de afschuwelijke Hébert (die het meeste blij was met de dood van de koningin) eveneens naar de guillotine werd gestuurd, net zoals het Robespierre als Marie Antoinette verging!