Tags

, , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Vintage. Velen kennen het woord, maar weten niet precies wat het betekent. Vaak wordt het beschouwd als een term om tweedehands meuk chic te laten klinken.

Tweedehands is het wel, meuk is het niet. Vintage staat voor authentieke kleding, tassen en schoenen. Vaak zijn dit originele designerstukken. Doorgaans stamt de kleding uit de jaren ’30 tot en met de jaren ’80. Kleding van voor die tijd wordt als antiek beschouwd en zelden meer gedragen.

In 2001 droeg filmster Julia Roberts een prachtige, vintage avondjurk van Valentino naar de Oscaruitreiking. Sindsdien is vintage weer regelmatig te zien op de rode loper en steeds populairder geworden (wat helaas invloed heeft op de prijs).

Het voordeel aan vintage vind ik persoonlijk dat je vaak unieke (design)kledingstukken vindt voor een heel betaalbare prijs. Zo zag ik onlangs nog een oude, maar heel mooie Louis Féraud-jurk voor 25,- hangen en spotte ik ook twee prachtige handtassen van Louis Vuitton. (Helaas had ik geen geld op dat moment, anders was er zeker eentje meegegaan.) Verder heb ik o.a. een prachtige originele jurk uit de jaren ’50 en twee mooie vintage galajurken. Kwaliteit voor weinig geld. Ideaal dus voor wie niet zoveel geld te besteden heeft.

Het grote nadeel is dat je erg goed moet zoeken naar mooie items. Op tweedehands markten heb ik regelmatig gezien dat een hoop tweedehands  kleding van bijvoorbeeld H&M, C&A en consorten uit eind jaren ’90 werd aangeboden als vintage, wat het niet is (dat noem ik tweedehands. En als het lelijk is of kapot is, noem ik het tweedehands meuk.) Ook werd paar Yessica-schoentjes van C&A uit de collectie van 2009 (!) als vintage aangeprezen, met een hogere prijs dan de nieuwprijs oorspronkelijk was. Moraal van dit verhaal: gebruik je verstand goed en laat je niets aansmeren.

Sommigen vinden ook het tweedehands-aspect een nadeel. Ik denk dat als iemand daarover valt, diegene gewoon niet gemaakt is voor vintage (niet dat daar iets mis mee is). Ik wil er wel bij opmerken dat de meeste vintagewinkels de kleding verrassend schoon aanleveren. En bij nieuwe kleding weet je tenslotte ook niet of degene die het kledingstuk voor jou gepast heeft een zweetexplosie gehad heeft bij de passessie.

Tot slot nog wat tips & tricks om goed vintage te kunnen shoppen:

  • Plastic ritsen werden pas in de jaren ’60 geïntroduceerd.
  • Damesjurken- en broeken hadden in de jaren ’40 en ’50 meestal een rits aan de zijkant, in plaats van aan de voor- of achterkant.
  • Labels met wasvoorschriften bestaan pas sinds de jaren ’60 (voor die tijd waren wasmachines nog niet gemeengoed!).
  • In de jaren ’30 en ’40 werden veel nylonstoffen gebruikt.

Ik wens u veel winkelplezier! Een overzicht van winkels staat onder het kopje ‘vintage shopping’.

Ik in een vintage galajurk met vintage clutch

