Tags

, , , , , , , , , , , ,

Al eerder schreef ik over de fotoserie The Regal Twelve van Alexia Sinclair.

An unusual blend of Royalty, this series features very few conventional rulers. Instead, The Regal Twelve is a diverse series that celebrates the famous, the infamous and the obscure. Selection was based on their contrasts in leadership, their flamboyancies and their enduring influence upon society. In a time when women generally held little power, these Artemis-like women ruled as both male and female. Promoted in portraiture as having warrior woman-like and goddess-like qualities, each character is transformed through the incorporation of weaponry and armour into a sea of motifs and symbols designed to signify strength. This sense of warrior-woman is a quality that is suggestive of the strength of the modern woman and contemporary notions of beauty. Exploring the complexities of each ruler, The Regal Twelve celebrates historical realities within the guise of contemporary fantasy, a kind of conversation between the past and present.

Een gedeelte van deze selectie heb ik al beschreven. De serie is echter te mooi om links te laten liggen, dus hier het volgende gedeelte.

Christina van Zweden (androgynous queen)

Christina I van Zweden (1626-1689) stond bekend als de androgyne koningin. Volgens bronnen had zij een zwaar, mannelijk stemgeluid en vertoonde ze niet veel vrouwelijke trekken. Zij was de enige erfgenaam en werd ook opgevoed als prins, niet als prinses, met mannelijke sporten en opleiding. Christina liep graag in laarzen en droeg haar haren kort. De jurk die hier getoond is vind ik dan ook niet echt passen: die is zeer beslist vrouwelijk te noemen. Wat wél weer klopt is dat Christina inderdaad hoeden met veren en pluimen droeg, zoals bijvoorbeeld ook op onderstaande afbeelding is te zien.

Beautyshot van Leia Samson, die model stond voor Christina I

Alexandra Romanov: de laatste tsarina

Alexandra Romanov (1872-1918) was de laatste tsarina van Rusland. Van oorsprong was zij Duits (en Luthers), maar in 1894 trouwde zij uiteindelijk met Nicolaas II van Rusland. Hiervoor bekeerde zij zich tot de Russische Orthodoxe kerk, die ook op de achtergrond van Sinclairs foto staat afgebeeld, met de kenmerkende ui-vormige koepels. Na de Eerste Wereldoorlog en de revolutie in 1917 werd de familie tot huisarrest veroordeeld: een jaar later werden zij geëxecuteerd. In 2000 werd zij door de Russisch Orthodoxe kerk heilig verklaard.

Sinclairs versie van tsarina Alexandra

Op de hedendaagse interpretatie van Sinclair draagt de tsarina een bontmuts, wat zeer toepasselijk is: bont wordt en werd veel gedragen in Rusland tegen de kou. Verder vertoont de jurk die zij draagt elementen van het Russisch nationale kostuum waarover ik eerder al schreef bij Catharina de Grote.

Elizabeth I: the Virgin Queen

Elizabeth I kwam in 1558 op de Engelse troon, na de dood van ‘Bloody’ Mary Tudor. Zij was de enige wettige troonopvolgster in een tijd van godsdiensttwisten (begonnen in 1517 na Luthers stellingen op de deur van Wittenberg). Elizabeth werd daarom de Supreme Gouvernor van de Anglicaanse kerk, een brede kerk tussen protestantisme en katholicisme in. Ze is de geschiedenis ingegaan als The Virgin Queen omdat zij ongehuwd is gebleven (wat overigens niet per sé wil zeggen dat ze geen geliefden had). Sinclair verbeeldde haar daarom op het schaakbord zonder koning, wat ik een mooi idee vind. De grote kraag is afgeleid van de portretten die bestonden, maar het decolleté vind ik niet erg maagdelijk  overkomen. Het kruisje in haar handen duidt ongetwijfeld op haar status als hoofd van de Engelse kerk. Elizabeth steunde op vergelijking met de Heilige Maagd Maria en transformeerde ook haar uiterlijk daarnaar, met kortgeknipt haar, een gebleekte huid en parels: symbolen van puurheid.

Links: portret van Elizabeth I uit haar eigen tijd, rechts: de foto van Sinclair (model: Louise van de Vorst).

Advertenties