Tags

, , , , , , , ,

Vorige week was ik in München voor een stedentripje. Aldaar viel mij de ontzettend grote hoeveelheid dirndls op, zowel in het straatbeeld als in de winkels. Niet alleen de koffiedame van het zeer authentieke Beierse hotel waar ik logeerde droeg ze, ook de meisjes in de Bierstubes en dames op straat hadden ze ook aan. Aldus ging ik mij afvragen waar de Beierse voorkeur voor dit ‘foute’ kledingstuk vandaan komt en wat de geschiedenis erachter is.

Het stadsmuseum van München gaf antwoord op deze vraag. Volgens de historie komt de kledingdracht in München van de familie Ebenböck (wie dat waren, vermeldde het museum helaas niet). Voordat de dirndl nationale klederdracht werd, werd het vooral gedragen in Zuid-Duitsland, Oostenrijk en diende het om aan te geven uit welke stand de draagster afkomstig was. Doorgaans worden de jurkjes gedragen op nationale feestdagen en volksfeesten, zoals bijvoorbeeld het Oktoberfest. De dirndl stamt uit de periode 1870-1880. In de tijd na de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) werd de dirndl een alternatief zomerjurkje voor andere bestaande kledij.

Dirndl in het Münchner Stadtmuseum

Symbolische betekenis

De dirndl heeft ook nog een symbolische betekenis: hij duidt de status van de draagster aan. Als de sleep aan de rechterkant vastgebonden wordt geeft ze hiermee aan dat ze getrouwd, verloofd of op een andere wijze “vergeven” is. Een sleep aan de linkerkant geeft aan dat de draagster vrijgezel is. Indien de sleep aan de voorkant vastgemaakt wordt, geeft dit aan dat de vrouw in kwestie nog maagd is. Een sleep aan de achterkant duidt een weduwe aan. Of het vandaag de dag nog zo gedragen wordt, weet ik niet- ik heb er in München ook niet op gelet eerlijk gezegd. Wél vond ik ze flatterend- ze snoeren de taille een beetje in en laten de boezem voller lijken. Bovendien verbergt de rok een eventueel buikje.

Met het EK Voetbal verschijnen er ook talloze voetbalvarianten zoals de dirndls hieronder. Inclusief grasmat voor slidings. Te koop voor slechts 359 euro… wie biedt? 😉

