Tags

, , , , , , , , , , , , , ,

Zoals al bekend was hou ik erg van de fifties style, en dan met name de New Look (omdat hij me zo mooi staat, haha 😉 ). Authentieke jaren ’50 kleding is echter erg moeilijk te krijgen. Vaak is het vintage uit de jaren ’80 toen er een fifties revival was. Ik heb bijvoorbeeld een prachtige katoenen zwart/witte jurk uit de jaren ’80 met New Look model, waar prima een petticoat onder past.

Eighties katoenen jurk ( 1953 Retro & Chic) , in fifties style. Foto is eigendom van de winkel, de jurk inmiddels niet meer 😉

Jurken in jaren ’50-stijl zijn nog wel te vinden in de hedendaagse winkels (deze jurk van Steps bijvoorbeeld, of bij H&M. In het wat duurdere segment is er de categorie swing dresses van Topvintage of I Love Vintage. Het merk Bettie Page maakt erg mooie jurken. Een al dan niet authentieke cirkelrok wordt al een stuk moeilijker, terwijl dit wel een basiskledingstuk voor de vrouw in de jaren vijftig was. Dat is jammer, want cirkelrokken zijn prachtig en goed draagbaar in het dagelijks leven, maar ook op feestjes (eventueel met een petticoat voor het ultieme New-Look silhouet). En als je er eentje vindt, moet je maar geluk hebben dat hij past- ik vond bijvoorbeeld een prachtige zwarte cirkelrok bij Bij Ons Vintage, maar die was een maat te klein. Idem dito voor een mooie originele jaren ’40 rok met flessenprint bij 1953 Retro & Chic. Eén van de voorwaarden voor een mooie outfit is toch wel de juiste maat kleding. Bovendien wil ik mijn kleding ook graag zonder corrigerend corset aankunnen.

Jaren ’50 cirkelrokken

cirkelrokken

Het eigen label van Giensch maakt schitterende kledingstukken geïnspireerd door oude stijlen van vroeger. Zo is er een jaren veertig bandplooibroek (geschikt voor de Marlene Dietrich-look), mooie fifties jurken en een serie cirkelrokken. Vooral de laatste zijn mooi: goed te combineren, en van erg mooie stoffen (zie mijn eerdere blog Shop ‘till you drop!). Ook fijn: de jurken zijn geschikt voor dames met grote borsten. Een verademing ten opzichte van winkels als de Zara waar een cup A nog problemen oplevert om in een bloesje te passen. En mocht u het zich afvragen: nee, ik word niet gesponsord door de winkel. Het omgekeerde is eerder het geval.

Giensch jurk van het eigen label

