Tags

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Onlangs ging ik met een vriendin naar de nieuwste verfilming van Anna Karenina, naar de beroemde roman van Tolstoj uit 1877.

De film vertelt in sneltreinvaart het drama van Anna. Deze echtgenote van de hoge ambtenaar Karenin wordt verliefd op graaf Wronski en begint, geheel tegen de mores van de tijd, een affaire met hem. Nadat ze van huis en bed gescheiden is van haar echtgenoot, verbiedt deze Anna haar zoon Serjozja ooit nog te zien. Anna wordt verstoten uit de hogere klasse en de relatie tussen haar en Wronski bekoelt. Uiteindelijk pleegt Anna zelfmoord door zich door de trein te gooien.

Anna-Karenina-Train-Station

De film is visueel prachtig. Het lijkt alsof deze gesitueerd is in een theater en het leitmotiv van Tolstoj- de rijdende trein- komt mooi naar voren, in zowel het modelexemplaar van de kinderen als het exemplaar waarin Anna tussen Moskou en St. Petersburg reist.

Maar wat het meest opvalt, zijn de prachtige kostuums. Ontwerpster Jacqueline Durran won de Critic’s Choice Movie Award voor de kleding van de film. Durran baseerde zich losjes op de Victoriaanse mode uit de negentiende eeuw, maar ook op de New Look van Dior uit de jaren ’40 en ’50. Het resultaat is sensationeel: schitterende baljurken met een ingesnoerde taille en een wijde rok, prachtige hoeden met voile, corsetten, stola’s en jasjes.

Victoriaanse mode

Victorian fashion

Kostuums uit de film (van links naar rechts): Anna op het bal met graaf Wronski, Keira met haar kostuum en pastelkleurige jurken op het bal

kinopoisk.ru

Keira Knightley die Anna speelt, draagt werkelijk prachtige hoofddeksels en jurken in de film. Allereerst draagt zij, net als in de Victoriaanse tijd corsetten (al valt er bij miss Knightley weinig in te snoeren). Dit is één van de eerste shots uit de film.

Anna Karenina korset back Anna Karenina korset

 

 

 

 

 

Ook de hoofddeksels zijn een mix van de jaren vijftig en de Victoriaanse stijl: voile werd bijvoorbeeld ook in de jaren ’50 veel gebruikt, maar de hoedjes waren toen veel kleiner. Victoriaanse hoeden waren groot en rijk gedecoreerd. De hoeden die Keira in de film draagt zijn groot, maar ietsje minder extravagant.

Victoriaanse hoed

victorian hat

Hoofddeksel met voile in de film

Anna Karenina koets

De zwarte jurk die Anna draagt op het bal met Kitty is symbolisch bedoeld: alle andere jurken zijn pastelkleurig. Kitty draagt een witte jurk, omdat het de eerste keer is dat zij gasten ontvangt (wit is de kleur van maagdelijkheid). Anna’s jurk springt eruit, net als zijzelf. Hij is bedoeld om haar schoonheid (Anna staat bekend als de mooiste vrouw in St. Petersburg) te accentueren.

Anna op het bal

Anna Karenina black dress

Kitty met graaf Wronski en het bal 

kitty en wronski

Russisch bont

In de film draagt Anna veel bont: mantels, stola’s en mutsen. Durran deed dit om de sterfelijkheid te benadrukken- bont is immers gemaakt van dode dieren, en Anna springt voor de trein. Overigens wordt er in Rusland tot op de dag van vandaag veel bont gedragen. Het houdt zich koel als het warm is, en houdt warm als het koud is.

Keira Knightley Anna bont

Juwelen

Anna draagt oogverblindende sieraden. Mijn persoonlijke favoriet is de bling-bling ketting met bloemen, maar ook het parelsnoer bij de rode jurk en de oorbellen mogen er zijn. De camelia komt steeds terug, wat niet verwonderlijk is. Kneightley is het gezicht van het merk Chanel, waarvan de camelia het symbool is.

knightley sieraden

Victoriaanse mode & New Look 

Kijk & vergelijk: het jasje en de snit lijken erg op de Dior mode uit de jaren ’50, met een Victoriaanse achterkant…

Anna in de film

Anna jasjes

New Look van Dior

Diors look

En zoek de overeenkomsten tussen deze Diorjurk uit 1947 en de jurk die Kneightley droeg in Vogue:

DIOR 1947 EIFFEL

Anna Keira Vogue

Mijn persoonlijke favoriet is de prachtige wijnrode jurk en de jurk in Vogue hierboven. Jammer genoeg heb ik geen feestjes in het vooruitzicht…

Advertenties