Tags

, , , , , , , , , , , , , , , ,

shoe-timeline

Ik geloof dat deze tijdlijn redelijk accuraat is. Bovenstaande 90’s plateauzolen heb ik zelf nog op gelopen in de brugklas (met dank aan de Spice Girls die dit soort schoenen populair maakten) en ook de decennia 2000 en 2010 herken ik in mijn eigen schoenenkast. Mijn persoonlijke favorieten uit dit plaatje zijn toch wel de jaren 1940-1950 en 2000-2010, simpelweg omdat ik van elegantie hou. Daarnaast heb ik kleine, smalle voeten en dan staan grove schoenen simpelweg minder goed.

Wat me wel is opgevallen dat hedendaagse schoenen veel comfortabeler zitten dan exemplaren uit eerdere decennia – ook de schoenen met hoge hakken. Ik vermoed dat dit 2 redenen heeft. Allereerst gingen vrouwen in de Tweede Wereldoorlog meer aan het werk dan voorheen, wat praktischer en beter zittend schoeisel vereist. Een andere factor is de technische vooruitgang van schoenmakers: er is nu veel meer mogelijk qua materialen (denk aan de 3-D printer) en ook is er meer inzicht over hoe het menselijk lichaam (in dit geval de voet en enkel) werkt. Dat laatste heeft geleid tot fantastische, futuristische schoenen zoals deze gemaakt worden door bijvoorbeeld United Nude en Balmain. In de jaren ’50 was de stilettohak net uitgevonden, nu zijn schoenen zonder hak (maar mét verhoging) helemaal in.

Links: ‘flames’ van Zahaha Hadid voor United Nude. Rechts: 3-D geprinte schoenen van Zaha Hadid en Ben van Berkelb icm United Nude. 

unitednude4

Eamz-pumps van United Nude. 

Ik ben benieuwd wat de komende jaren ons gaan brengen aan schoeisel! One can never have enough shoes….

