Tags

, , , , , , , , ,

Al een tijdje was ik van plan om de tentoonstelling Catwalk te gaan bekijken. Deze zaterdag was het zover: na juichende recensies in de Volkskrant en het Algemeen Dagblad kon ik nu met eigen ogen bekijken of Catwalk inderdaad zo mooi is als de recensie belooft. En inderdaad: de tentoonstelling was geweldig.

Promotie Catwalk Rijksmuseum

Promotie voor de tentoonstelling: model Ymre Stiekema gefotografeerd door Olaf.

‘Catwalk’ toont voornamelijk Nederlandse mode met de nadruk op de 18e en 19e eeuw, al zijn er wel stukken uit eerdere en latere tijdperken te bewonderen. De tentoonstelling start met een filmpje over het maken van de tentoonstelling zelf. Het geeft een mooi kijkje achter de schermen: conservator Du Mortier vertelt bijvoorbeeld dat er vlekken zitten in de trouwjurk van Margaretha Johanna Weddik Wendel (1786 – 1817). Omdat de jurk niet gewassen kan worden, moeten de vlekken gecamoufleerd worden met behulp van belichting en de paspop. Uiteraard nodigt dit uit de jurk in kwestie grondig te bestuderen in de hoop die vlekken te vinden.

catwalk 7

Trouwjurk Margaretha Johanna Weddik Wendel (gedragen in 1812)

De tentoonstelling is een lust voor het oog. Niet alleen de kleding is prachtig, maar de vormgeving van de tentoonstelling is dat ook. Het nieuwe Rijksmuseum is sowieso al prachtig, maar het was een perfect decor voor de tentoonstelling, vormgegeven door fotograaf Erwin Olaf.

Rijksmuseum

Rijksmuseum

Olafs droomwereld start al vanaf het moment dat je de eerste ruimte van de tentoonstelling binnenkomt. Aan het plafond met ornamenten hangen zogenaamde ‘bloemkelken’ : in- en uitklappende lampen van stof die wel wat van onderrokken weg hebben. Een prachtig gezicht.

20160430_144556

Bloemkelken aan het plafond

Na deze visuele traktatie volgden er nog veel meer. De kleding is een lust voor het oog en prachtig geëxposeerd, met als hoogtepunt de ‘catwalk’ (gemaakt van een oude sushiband!) waarnaar de tentoonstelling vernoemd is.

catwalk 1

Catwalk

Aan veel kleding kun je duidelijk zien hoeveel vakmanschap er aan te pas kwam om de kleding mooi te maken. Kleding voor de rijken werd destijds op maat gemaakt en de hoeveelheid details is ongelofelijk.

catwalk 2

catwalk 3

20160430_152140

De kledingselectie is geweldig. Alles was al in het bezit van het Rijksmuseum en is gedragen door Nederlanders.  Hoogtepunten in de tentoonstelling zijn de enorme onderbroek van Hendrik Casimir I (1612 – 1640) en de bruidsjapon van Helena Slicher (1737 – 1776) :de breedste jurk uit Nederland. Mijn persoonlijke favorieten waren de zwarte taftzijden jurk van Balenciaga, de jaren ’20 cocktailjurk gemaakt naar ontwerp van Jeanne Lanvin, een jurk van zijde met topografische print (gemaakt van oude zijden landkaarten!) en nog 2 barokke jurken, maar alles is de moeite waard om te bekijken.

catwalk 6

Mijn favorieten

catwalk 5

catwalk 4

Maar niet alleen de kleding is prachtig. Ook inhoudelijk heeft de tentoonstelling wat te bieden. Fotograaf Olaf heeft zich wijselijk alleen gehouden bij de vormgeving, terwijl conservator Du Mortier zich mocht uitleven op de bijschriften. Een goede keus: Du Mortier levert een schat aan informatie en vertelt prachtige anekdotes. Een mooi voorbeeld hiervan is dat de bekende Hollandse zuinigheid soms ook doorschemerde in de kleding: bij de onderstaande trouwjurk van is geen goud op de jurk genaaid, maar verguld koper. Iets waar men aan het Franse hof op neerkeek, maar in Holland niet. Desondanks is het een schitterende japon.

20160430_153853

Japon met geborduurd verguld koper

12724642_834018413398425_1010508065_n

Trouwjapon van Helena Slicher ( 2 meter breed!)

Al met al was het een zeer fraaie tentoonstelling.  Behalve dan de vlekken in de trouwjurk van Wendel (ja, ik heb ze gevonden!), kon ik nergens een smet ontdekken. Gaat dat zien!

Catwalk is nog te zien t/m 22 mei.

 

 

 

 

Advertenties